+37120034429 [email protected]

Par likumprojektu „Grozījumi Izglītības likumā”. Vēstule Saeimas deputātiem

Par likumprojektu „Grozījumi Izglītības likumā”. Vēstule Saeimas deputātiem

Biedrība “Asociācija Ģimene” izsaka pateicību deputātei J.Stepaņenko par ierosinātajiem grozījumiem “Izglītības likumā”[1] un uzsākto diskusiju sabiedrībā par tikumības jēdziena interpretāciju Latvijas izglītības sistēmā.

Biedrība “Asociācija Ģimene” uzskata, ka šāda diskusija Latvijas sabiedrībā ir briedusi pārāk ilgi, jo Izglītības un zinātnes ministrijas, Labklājības ministrijas un Veselības ministrijas un to padotības iestāžu, ka arī Sabiedrības integrācijas fonda  līdzšinējā politika bērnu un jauniešu tikumības formēšanā, kas skar seksualitātes jautājumus, ir bijusi neatbilstoša Latvijas Republikas Satversmē un citos normatīvajos aktos (piemēram, Civillikumā un Bērnu tiesību aizsardzības likumā) nostiprinātajām vērtībām.

Lai ieviestu skaidrību šīs diskusijas un ažiotāžas iemeslos, informējam, ka biedrības “Papardes zieds”, biedrības “Resursu centrs sievietēm „Marta”” un minēto valsts iestāžu darbība materiālu izstrādē, kas paredzēta bērnu, jauniešu un pedagogu izglītošanai par seksualitātes un dzimumu savstarpējo mijiedarbību, ir balstīta Pasaules veselības organizācijas Eiropas biroja 2010.gadā izstrādātajās vadlīnijās seksuālai izglītībai[2] (turpmāk – PVO vadlīnijas).

Vadlīniju saturā ir vērojamas ideoloģiskas pretrunas ar Latvijas Republikas politikas plānošanas dokumentos, Satversmē un normatīvajos aktos nostiprinātajām vērtībām – orientāciju uz ģimeni un laulību kā sabiedrības pamatšūnu. PVO vadlīnijās tiek uzsvērts, ka “seksualitāte ir centrālā cilvēka dzīves daļa” (Sexuality is a central part of being human), kas savā būtībā ir absurds apgalvojums.

Ar minēto vadlīniju un organizāciju[3] starpniecību, izmantojot ārvalstu un VALSTS BUDŽETA LĪDZEKĻUS, tiek ieviesti projekti[4], kas ir vērsti uz „gender mainstreaming[5] ideoloģijas popularizēšanu, kas grauj bērnu un jauniešu tikumību un dabisko dzimumu identitāti (mācot, ka dzimums ir tikai sociāla loma nevis dabiska iedzimtība) un izpausmi, veicina bērnu un jauniešu emocionālo nestabilitāti un trauksmi, kā arī nonivelē ģimeni un laulību kā vērtību.

Lai uzskatāmi parādītu „gender mainstreaming” ideoloģijas klātesamību PVO vadlīnijās, piedāvājam atsevišķu tēmu uzskaitījumu pa vecuma grupām:

 

 

Biedrība “Asociācija Ģimene”, neskatoties uz daudzām apmelojošām informatīvajām kampaņām un represīvajiem pasākumiem, ko veic iepriekš minētās organizācijas un atsevišķas valsts iestādes, uzskata, ka ir pienācis laiks atklāti runāt par:

  1. Valsts iestāžu finansētajiem un pašu īstenotajiem projektiem un to atbilstību Latvijas Republikas Satversmei, ilgtermiņa un vidējā termiņa plānošanas dokumentiem, kā arī normatīvajiem aktiem.
  2. Izglītības un zinātnes ministrijas, Labklājības ministrijas un Veselības ministrijas rīcību nozaru politikas plānošanā un ieviešanā, neveicinot vērtīborientētas jaunas paaudzes veidošanos, turpretī mudinot jauniešus “kritiski vērtēt” gadu tūkstošiem pastāvošo vērtību nepieciešamību.
  3. Sabiedrisko mēdiju žurnālistikas ētiku un kultūru, objektīvu situācijas atspoguļošanu un neieinteresētību atsevišķu jautājumu virzībā.

Publiskajā telpā tiek atklāti pausta naida runa pret organizācijām un personām, kuras iestājas par Satversmē nostiprinātajām vērtībām, kas rada nopietnus draudus tādām demokrātiskajām vērtībām kā vārda brīvība un uzskatu dažādība. Turklāt, redzot dažādu aptauju rezultātus, var secināt, ka šīs organizācijas un personas pauž lielākās sabiedrības daļas viedokli, kas nozīmē, ka notiek šaura interešu loka viedokļa lobēšana.

Biedrība “Asociācija Ģimene” vērš uzmanību, ka apmelojumi par to, ka tradicionāli domājošie cilvēki vēlas izolēt jauniešus no informācijas par seksualitātes tēmām, neatbilst patiesībai.

Biedrības “Asociācija Ģimene” biedri jau šobrīd veic uz Satversmē nostiprinātajām vērtībām balstītu izglītojošu darbu skolās (pēc skolu un vecāku uzaicinājuma) un piedāvātām nodarbībām un tēmām ir liels sabiedrības pieprasījums:

  1. Ģimenes ekoloģijas institūts – “Jauna uz vērtībām orientēta, mūsdienīga un inovatīva dzimumaudzināšanas programma meitenēm (10-12g.) un viņu vecākiem”: https://asociacijagimene.lv/jauna-uz-vert…
  2. Jauniešu kustība “Īsta mīlestība gaida” – “Sekss: pirms lietošanas lasīt instrukciju!”: http://istamilestibagaida.lv/content/akt…
  3. Krīzes grūtniecības centrs “Jauniešu programma”: http://www.krizescentrs.lv/jaunie%C5%A1u…

Ņemot vērā iepriekš minēto, Biedrība “Asociācija Ģimene” aicina:

  1. Atbalstīt likumprojektu „Grozījumi Izglītības likumā”;
  2. Izstrādāt normatīvo regulējumu, kas paredz valsts iestāžu pienākumu izvērtēt projektu atbilstību valstī pastāvošajām un LR Satversmē, politikas plānošanas dokumentos un normatīvajos aktos nostiprinātajām vērtībām.
  3. Izglītības un zinātnes ministriju nodrošināt kvalitatīvu diskusiju sabiedrībā un ekspertu līmenī par PVO vadlīnijām seksuālai izglītībai, paredzot dažādu nevalstisko organizāciju un speciālistu iesaisti, pielāgojot tās Latvijas situācijai un papildinot ar informāciju un vērtībām, kas ir nostiprinātas LR Satversmē un citos normatīvajos aktos.
  4. Izstrādāt Latvijas situācijai piemērotu seksuālās izglītības programmu vai programmas, kas ļautu vecākiem pašiem izvēlēties savas ģimenes situācijai un pārliecībai atbilstošu seksuālās izglītības veidu un vērtīborientāciju.
  5. Paredzēt konkrētus valsts budžeta līdzekļus šo programmu ieviešanai Latvijā, izmantojot jau pieejamos nevalstisko organizāciju cilvēkresursus.
  6. Izvērtēt Latvijas sabiedrisko mēdiju profesionālo darbību un pasniegtās informācijas atbilstību Ētikas kodeksam[6] Žurnālistu pienākums ir gādāt, lai sabiedrība saņem pilnu informāciju par procesiem un notikumiem. Žurnālisti ir par daudzpusīgu viedokļu apmaiņu, analītisku un kritisku nostāju  pret  politisko, ekonomisko un tiesu varu,  aizstāvot sabiedrības un indivīda tiesības.

 

[1]http://titania.saeima.lv/LIVS12/saeimali…

[2] Standards for sexuality education in Europe – A framework for policy makers, educational and health authorities and specialists (English), 2010

[3] https://arjauniesiemparjauniesiem.wordpr…

[4]http://www.sif.gov.lv/index.php?option=c…

[5] http://en.wikipedia.org/wiki/Gender_main…

[6] http://www.latvijaszurnalisti.lv/etikas-…