Sargājot Satversmes 110. pantu, esam atbildīgi gan par sabiedrību, gan saviem bērniem

Sargājot Satversmes 110. pantu, esam atbildīgi gan par sabiedrību, gan saviem bērniem

Foto no personiskā arhīva, Ignacu ģimene Viktorija Slavinska-Kostigova Divpadsmit vērtīborientēti profesionāļi – divpadsmit vīri un tēvi apvienojušies biedrībā “Latvijas vīru biedrība”, par vadītāju ieceļot uzņēmēju un divu meitu tēvu Andaru Ignacu. Sarunā Andars atklās, kas, viņaprāt, ir viens no tēva svarīgākajiem uzdevumiem un, kas ikdienā ir jāsakārto, lai to sasniegtu. Viņš katru no mums mudina rīkoties tā, lai arī rīt Latvijas sabiedrībā būtu aizsargāta ģimene, laulība un bērni.  Nav noslēpums, ka “Latvijas vīru biedrība” tika dibināta neilgi pēc Satversmes tiesas skandalozā pērnā gada novembra lēmuma. Vai tas iedeva darbības mērķi šai biedrībai? Mēs esam nonākuši brīdī, kad mūsu valsts iekšienē patvaļīgi sāk mainīt dažādu jēdzienu definīcijas. Satversmes tiesa nav likumdevējs, tādēļ no juridiskās perspektīvas tas bija liels un nepatīkams pārsteigums, ka pagājušajā gadā 12. novembrī Satversmes tiesa piešķīra paternitātes pabalstu bērna mātes draudzenei, kas ir lesbiete. Līdz ar to, tika pavērsta ģimenes definīcija uz emociju pusi. Ja jūti stipras emocijas, tad tā tiesas izpratnē bija definējama kā ģimene. Līdz šim nevienam nekad nav bijušas šaubas par to, kas ir laulība un, kas ir ģimene, vecāki, asinsradniecība vai adopcija. Šīs trīs lietas ir bijušas mums skaidras. Nebija citas permutācijas saistībā ar dzimumiem. Satversmes tiesa caur šo arī burtiski nostūma malā tēvu. Mēs kā biedrība nepiekrītam šai patvaļīgajai interpretācijai. Lai iesniegtu Satversmes 110. panta grozījumus, tika piesaistīta juriste Baiba Rudevska, kas paveica lielu darbu. Likumprojekta anotācija ir gluži vai zinātniskais darbs, kuru izlasot nerodas vairs jautājumi. Šobrīd mēs – biedrības pārstāvji kopā ar biedrību “Asociācija Ģimene” strādājam pie tā, lai cilvēki Latvijā uzzinātu gan par to, ka Satversmes tiesa izkāpa ārā no savām robežām, arī to –  kādas var būt šī... Lasīt tālāk
Vai Somijā apcietinās piecu bērnu māti par kristīga satura ierakstu vietnē Twitter?

Vai Somijā apcietinās piecu bērnu māti par kristīga satura ierakstu vietnē Twitter?

Ārste, deputāte, piecu bērnu māte un septiņu bērnu vecmāmiņa Päivi Räsänen Somijā tiek apsūdzēta par “naida runu”. Apsūdzība par laulības un cilvēka seksualitātes atspoguļojumu kādā 2004. gada izdotajā brošūrā, par viedokli 2019. gada radio diskusijā un ierakstu 2019. gada vietnē Twitter. Helsinku rajona tiesa ir noteikusi Somijas parlamenta deputātes lietas izskatīšanas datumu – 2022. gada 24. janvārī.  Vai Somijā apcietinās piecu bērnu māti par kristīga satura tvītu? Plaša starptautiska uzmanība pievērsta Somijas 61 gadus vecajai piecu bērnu mātei un septiņu bērnu vecmāmiņai Päivi Räsänen, kura 24. janvārī stāsies Helsinku rajona tiesas priekšā par viņai izvirzītajām trim apsūdzībām. Tās, Somijas bijušajai iekšlietu ministrei un esošajai Kristīgo demokrātu deputātei, izvirzītas par viņas izteikumiem pret homoseksuālistiem, geju savienībām un konkrētas baznīcas iesaisti “Praida” pasākuma sponsorēšanā. (1) Ja Räsänen atzīs par vainīgu, viņai draud naudas sods vai pat divu gadu ieslodzījums. Ieraksts vietnē Twitter, kas izraisa ažiotāžu Somija starptautiskajā arēnā tiek pozicionēta kā valsts ar ļoti augstu novērtējumu ikgadējos Freedom House pētījumos par politiskajām tiesībām un pilsoniskajām brīvībām 210 valstu starpā. Somija pērn ieņēma 2. vietu organizācijas “Reportieri bez robežām” veidotajā Preses brīvības indeksā. Freedom House starptautiskajos ziņojumos tiek pausts, ka valstī kopumā reliģiskā brīvība ir garantēta konstitūcijā un praksē tā kopumā tiek ievērota. (2) Vārda brīvību Somijā aizsargā konstitūcijas 12. pants. Tomēr apsūdzības process pret Räsänen kā augsta ranga politiķi, kas uzdrīkstējās atklāti paust savu viedokli un reliģisko pārliecību norisinās, lai arī Freedom House savā atzinumā min – “Somijā bažas vien rada galēji labējā naida runa un vandālisma incidenti, kas vērsti pret ebreju un musulmaņu kopienām”. (3) Räsänen ir bijusi Somijas parlamenta deputāte jau kopš 1995. gada. No 2004. līdz 2015. gadam bijusi Kristīgo... Lasīt tālāk
Kāpēc atbalstīt referendumu par ģimeni?

Kāpēc atbalstīt referendumu par ģimeni?

Dr. theol. Voldemārs Lauciņš Foto: Billijs Locs, Ozoliņu ģimene Vārdu «interesants» pēdējā laikā bieži lieto «interesantā» nozīmē, proti, atzīmējot kaut ko tādu, ko nesaproti vai pat noraidi, tikai politkorekti nevēlies teikt patiesību. Citiem vārdiem sakot, cilvēki melo. Pirms gada 12. novembrī Latvijas Satversmes tiesa nāca klajā ar nolēmumu, kas ir rezonējis mūsu sabiedrībā. Spriedums pieprasa mainīt to, kā līdz šim domājām par ģimeni – vienu sievu un vienu vīru. Tas tik tiešām ir «interesants» spriedums. Interesants tāpēc, ka Satversmes tiesai nav jārada jauni likumi, tai ir jāaizstāv esošie, bet šāds lēmums ir diezgan tieši vērsts pret Satversmi. Vērsts pret to, kas Satversmē ir ierakstīts – ka laulība ir vīra un sievas vienība. Un katrs daudzmaz uz priekšu domājošs cilvēks saprot, ka tieši viena vīra un vienas sievas veidota laulība ir ģimenes vienīgais patiesais pamats. Viss cits ir māžošanās un kļūdīšanās, kas rada problēmas, it īpaši – ilgtermiņā. Lai arī esmu kristietis, šinī sarunā neiesaistos kā kristietis. Man kā kristietim galvenā interese ir par paradīzi, un šīs zemes dzīves nepilnības es varu komentēt, bet nevēlos citiem uzspiest savu viedokli. Un tomēr – Dievs mīl sevis radīto, kaut grēkā kritušo pasauli. Tāpēc man ir iemesli un tāpēc es gribu piedalīties ģimenes aizsardzībā un par laulību iestāties kā savas valsts pilsonis un patriots. Ir pagājis pietiekami ilgs laiks, lai es saprastu, kas ir tās laicīgās lietas, kāpēc es gribu iestāties par ģimeni un pret Satversmes tiesas lēmuma radīto apdraudējumu ģimenei. Visticamākā notikumu attīstība Viens no ievērojamākajiem vēstures filozofiem Hēgelis reiz ir teicis, ka «vēsture māca to, ka cilvēki neko no vēstures nemācās». Tāpēc ir gudri paskatīties apkārt, kas un kā notiek ar sabiedrībām... Lasīt tālāk
Saeimas deputāti noraida priekšlikumu aizsargāt bērna bioloģiskā dzimuma identitāti

Saeimas deputāti noraida priekšlikumu aizsargāt bērna bioloģiskā dzimuma identitāti

Bērnu tiesību aizsardzības likums (turpmāk –  BTAL) skar katru Latvijas ģimeni, kurā aug bērni. Tādēļ pēdējās nedēļās raisījās asas diskusijas par atvērto BTAL un jautājumiem saistībā ar bērna identitāti. 2021. gada 11. novembrī Saeimas deputātiem balsojumam tika nodots arī BTAL 50. panta pirmās daļas grozījums, kurš ietvēra priekšlikumu iekļaut definējumu “bērna bioloģiskā dzimuma identitāte”.  BTAL šī gada sākumā tika atvērts, lai tajā nostiprinātu regulējumu, kas paredz atbildību par nolaidību jeb bērna aprūpes un uzraudzības pienākumu nepildīšanu, bērna pamešanu novārtā un bērna aprūpes pienākumu nepildīšanu. Lai sagatavotu likumprojektu, Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija izveidoja darba grupu, kurā diskusijas notika ar Labklājības ministrijas, Tieslietu ministrijas, Tiesībsarga biroja, Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas, Valsts policijas, Rīgas pašvaldības policijas, Latvijas Bāriņtiesu darbinieku asociācijas, nodibinājuma “Centrs Dardedze”, Latvijas sociālo darbinieku biedrības, SOS Bērnu ciemata asociācijas, Latvijas Bērnu foruma un citiem nevalstisko organizāciju pārstāvjiem. Kā tika izvēlēti minētie pārstāvji, nav skaidrs, jo citām nevalstiskajām organizācijām (NVO), kas strādā bērnu tiesību un ģimenes vērtību aizsardzības jomā, uzaicinājums piedalīties darba grupā netika nosūtīts. Likumu pieņemšanas parastā kārtība nosaka, ka tie tiek skatīti trīs lasījumos. Pēc pirmā un otrā lasījuma ir iespējams iesniegt priekšlikumus un precizējumus likumā, ko var darīt Saeimas deputāti, Saeimas struktūrvienības un ministrijas. Visi priekšlikumi tiek skatīti attiecīgajā Saeimas komisijā. NVO var izteikt viedokli, kas nav juridiski saistošs.  Ņemot vērā, ka vecāku organizāciju neizpratni radīja pārraidītais seriāls bērniem “Uzticamais draugs Dūpijs”, kurš kopš 2020. gada 6. septembra tika pārraidīts svētdienas rītos LTV1 kanālā, kurā vienā no sērijām bērni vecumā 3-6 gadiem tika iepazīstināti ar puiku, kurš pārģērbjas meitenes drēbēs un priecājas, ka ir princese, deputāte Jūlija Stepaņenko, līdztekus citiem Bērnu tiesību aizsardzības likuma grozījumiem, iesniedza... Lasīt tālāk
Bulgārijā Konstitucionālā tiesa lemj – vārdam “dzimums” ir tikai bioloģiskā nozīme

Bulgārijā Konstitucionālā tiesa lemj – vārdam “dzimums” ir tikai bioloģiskā nozīme

Bulgārijas Konstitucionālā tiesa ar absolūtu balsu vairākumu otrdien, 26.oktobrī, lēma, ka valsts konstitūcijā un valodā terminam “dzimums” ir tikai bioloģiskā nozīme, tas atbilst ES tiesību aktiem un ir Bulgārijas nacionālās konstitucionālās identitātes izpausme. Šis jautājums tika aplūkots caur trim galvenajām jomām – laulību, maternitātes aizsardzību un tradicionālām vērtībām, jo īpaši austrumu Pareizticību, ko atzīst lielākā daļa Bulgārijas pilsoņu. Balstās uz vērtībām Satversmes tiesa uzsvēra, ka arī Bulgārijā ir noteikta prasība laulātajiem būt pretējā dzimuma pārstāvjiem, tāpat kā tas ir tādās valstīs kā Slovākija, Horvātija, Ungārija, Latvija, Polija un Lietuva. Tika skaidrots, ka šīs minētās tautas atsevišķos vēsturiskos brīžos ir apzinājušās nepieciešamību apliecināt savu politisko un nacionālo identitāti, kas arī izskaidro viņu “pieķeršanos ģimenes vērtībām kā dabiskajam atbalstam un patvērumam, saskaroties ar visa veida izaicinājumiem, kas pārbauda tautas kā kopienas izdzīvošanu”. Papildus tika skaidrots, ka, lai arī valsts un baznīca ir nošķirtas, un valstī tiek piekoptas arī citas reliģijas, “tomēr pamatlikumā, kas ir valsts tiesību sistēmas pamats, pasludināta noteiktā reliģija kā tradicionālā, tas izpaužas lielākoties šo konstitucionālo jēdzienu interpretācijā un precizēšanā, kuri ne tik tālā pagātnē ir bijuši pakļauti tiesiskam regulējumam tieši ar šīs reliģijas normām”. Satversmes tiesa norādīja, ka pēc Bulgārijas valsts un pareizticīgās baznīcas attiecību vēsturiskas analīzes ir jāievēro “vērtību normatīvi” un “sabiedrībā iedibinātās un interpretācijas priekšmetam atbilstošas ​​vērtības, kas izriet no citām normatīvajām sistēmām, piemēram, reliģijas, morāles un paražām”. Tādējādi konstitucionālie tiesneši nonāca pie secinājuma, ka jēdziena “dzimums” izpratnē konstitucionālais likumdevējs 1991.gadā nav iekļāvis citu saturu, kā vien tradicionālo, tas ir  – bioloģisko. Noraida dzimumu kā sociālo konstruktu Konstitucionālā lieta tika ierosināta saistībā ar Augstākās Kasācijas tiesas Civillietu tiesu palātas jautājumu, vai jēdzienu “dzimums” var saprast arī... Lasīt tālāk